Monday, April 18, 2011

MARI BERKENALAN DENGAN AL-QIRAAT

Al-Qiraat mungkin belum begitu popular dalam kalangan umat Islam di Malaysia. Mungkin akhir2 ini ia mula mendapat perhatian masyarakat hasil program Akademi al-Quran (AQ). Hal ini kerana penyebaran ilmu ini agak lambat berbanding ilmu-ilmu lain seperti Fiqh tauhid tasawwuf dsbnya. Tambahan pula keperluan terhadap ilmu ini terhadap amalan harian agak kurang kerana membaca dengan wajah qiraat  tertentu merupakan suatu  pilihan sahaja berbeza dengan tajwid yang mesti dipraktikkan ketika membaca al-Quran. Sebagai contoh bacaan kita di Malaysia ialah dengan bacaan riwayat Imam Hafs maka tidak menjadi keperluan bagi orang awam untuk membaca dengan bacaan Imam-Imam yang lain.

Apakah Dia al-Qiraat?

Menurut Imam Ibn al-Jazari qiraat ialah suatu ilmu tentang cara untuk menyebut kalimah al-Quran dan perbezaan lafaznya yang disandarkan kepada pembawanya (Imam/Qari) seperti qiraat Imam Nafi,’ qiraat Imam Asim dan sebagainya.Imam-Imam tersebut meriwayatkan bacaan (qiraat) yang diambil melalui sanad yang bersambung kepada Rasulullah SAW. Dalam erti kata lain mereka hanya membaca sebagaimana yang diajarkan Rasulullah kepada Sahabat, tabbiin dan seterusnya bacaan tersebut diajar dan diwarisi oleh generasi terkemudian seperti kita sekarang. Sebagai contoh masyarakat di Malaysia majoritinya membaca dengan qiraaat riwayat Imam Hafs yang diambil dari Imam Asim daripada Abdul Rahman al-Sulamiy daripada Saidina Ali daripada Rasulullah SAW.

Kenapa Terdapat Banyak Cara Bacaan al-Quran (wajah Qiraat)??

Perlu ditekankan bahawa khilaf bacaan dalam qiraat tidak sama dengan khilaf dalam bab Fiqh. Ini kerana Khilaf dalam bab fiqh merupakan khilaf berbentuk ijtihadi (hasil pemikiran ulamak) dan terdedah kepada betul dan salah. Khilaf qiraat merupakan wajah-wajah bacaan yang diturunkan oleh Allah dan merupakan sebahagian daripada al-Ahruf al-Sab’ah. Dalam kata yang lebih mudah Allah menurunkan pelbagai cara bacaan al-Quran kepada Rasulullah SAW untuk diajarkan kepada ummatnya sebagai satu keringanan sesuai dengan  kemampuan bahasa dan loghat masyarakat arab ketika itu. perumpamaan mudahnya kalaulah PM kita ingin menyampaikan suatu perutusan kepada semua masyarakat malaysia yang berbilang negeri dengan loghat yang berlainan.Tambahan lagi yang duduk di hulu2.. maka sekiranya hanya dibaca dengan bahasa standard maka manalah orang-tua di hulu Terengganu atau Kuala Lepis faham.. maka bagi memudahkan kepada pembaca perutusan dan pemahaman maka ia dibenarkan membaca dalam loghat masing tanpa merubah maksud mesej tersebut..bersambung…

No comments:

Post a Comment