Monday, May 16, 2011

GURU RABBANI MELAHIRKAN PELAJAR RABBANI..

Ustaz Nor Hafizi Yusof
KONSEP PENDIDIKAN RABBANI
Walaupun pendidikan mempunyai erti yang hampir sama dengan pelajaran namun istilah didik mempunyai erti yang lebih mendalam. Pelajaran merupakan proses penyampaian  kemahiran, ilmu pengetahuan, sikap dan nilai-nilai yang melibatkan perubahan tingkah laku di kalangan para pelajar (Ee Ah Meng 1997).  Secara kasarnya pelajaran lebih memfokuskan ke arah mendapat keputusan yang cemerlang  dalam peperiksaaan atau sekadar untul mendapatkan sijil, diploma atau ijazah berbanding  dengan pembangunan nilai akhlak dan akidah. Manakala menurur Prof. Dr. Sidek Baba (2006) pendidikan merupakan gabungan antara ilmu, adab, dan rabbani. Pendidikan bukan sahaja mendidik akal manusia tetapi membangunkan hati dan nilai-nilai kemanusiaan supaya lahir sebagai insan yang hidup berdasarkan panduan al-Quran dan Sunnah. Rabbani pula merupakan asal dari perkataan arab iaitu rabb yang bermaksud tuhan maka rabbani diterjemahkan sebagai ketuhanan atau dalam erti kata lain Allahlah puncak kepada segala sesuatu (Sidek Baba 2006). Pendidikan Rabbani memberikan makna mendidik pelajar menerusi pelbagai bidang ilmu yang diceburi dengan meletakkan asas ketuhanan sebagai sebagai pencipta. Umpamanya pelajaran sains seperti perbezaan cap jari manusia yang bertepatan dengan ayat al-quran mampu mendidik jiwa pelajar tentang kehebatan penciptaan tuhan dan  kebenaran mukjizat al-Quran lantas lahir satu perasaan tunduk dan akur kepada Allah sebagai pencipta segalanya. Sebagaimana yang berlaku kepada seorang ahli teologi kristian Ruqayyah Waris Maqsood yang telah memeluk Islam setelah mengkaji teori ini ( Md Arip Hj. Kasmo 2007)
Model Pendidikan Rabbani merupakan model pendidikan Rasulullah yang telah dicontohi oleh para sahabat serta para ulamak Islam. Pada zaman kegemilangan Islam ia telah dipraktikan dengan meluas sehingga lahirnya tokoh-tokoh Islam yang masyhur seperti Imam Hambali, Hanafi, Syafei, al-Ghazali, Ibn Sinna, al-Farabi, Ibn Khaldun dan ramai lagi. Namun dalam konteks negara kita sekarang model ini telah dijenamakan kembali dan dimasyhurkan oleh Prof. Dr. Sidek Baba iaitu  Professor penyelidikan di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.
Objektif Pendidikan Rabbani ialah melahirkan pelajar  muslim yang menguasai ilmu pengetahuan dan menghayati tuntutan syahadah yang di lafazkan setiap hari itu keimanan kepada Allah dan kepatuhan kepada Rasulullah dalam kehidupan (al-Syahid Syed Qutb 2009). Panduan ini bertujuan  mengelakkan para pelajar menganut Islam sekadar adat atau warisan agama daripada keturunan mereka yang Islam dengan hanya mengikut ajaran yang dirasakan mudah dan menepati selera mereka sahaja tetapi apabila berlaku pertembungan dengan kehendak peribadi,  mereka akan meningalkan ajaran Islam tersebut. Objektif ini juga membantu pelajar menguasai ilmu untk mengenal Allah sebagai Tuhan yang merupakan syarat bagi ketaatan manusia. Hal ini kerana kebanyakan maksiat, kekufuran yang berlaku adalah disebabkan oleh kejahilan dan kejahilan yang paling hina ialah tida mengenal tuhannya ( Abu al-A’la Al Maududi 2006 ).
Justeru menurut al-Syahid Syed Qutb (2009) Pendidikan Rabbani membentuk para pelajar yang menjalani kehidupan di dunia dan menjalinkan hubungan sesama manusia dengan tujuan semata-mata kerana Allah dan mengikut aturan-aturan yang telah digariskan-Nya bagi mencapai kesempurnaan Islam dan iman.
- SELAMAT HARI GURU -

No comments:

Post a Comment